Hoe creëer ik een effectieve marketingstrategie?

Ik hoor en zie het de hele tijd om me heen, helaas is het de harde werkelijkheid, er zijn nog steeds heel veel bedrijven die het ontzettend zwaar hebben en die niet helder hebben hoe ze het tij kunnen keren. Faillissementen zijn aan de orde van de dag.

Veel ondernemers denken dat het niet werken van hun marketingactiviteiten vooral te maken heeft met het onvoldoende interesse kunnen opwekken bij potentiële klanten. Althans voor die ondernemers die er überhaupt over nadenken.

Veel ondernemers zitten vast in de orde van de dag en denken sowieso niet zo heel veel na over hun visie, strategie,  marketing- activiteiten en communicatie.

 

Natuurlijk is het wekken van interesse een essentieel onderdeel van marketing, maar dat is het niet alleen. Om succesvol te kunnen zijn moet je een tweezijdige marketingstrategie hebben, niet alleen voor mogelijke nieuwe klanten maar vooral ook naar je bestaande klanten toe.

“Nieuwe klanten werven is het meest tijdrovende en vaak duurste onderdeel van een bedrijf. Het krijgen van een nieuwe klant kost gemiddeld 5 keer meer dan het behouden van je huidige klant!”

Dus een essentieel onderdeel van je marketingstrategie is het meer verkopen aan je huidige klanten. Om succesvol te zijn als onderneming dien je actief te werken aan het steeds weer opnieuw bedienen van je klanten met nieuwe producten en diensten. Producten en diensten die aansluiten op de behoefte van je klant.

Dus de tweezijdige marketing strategie van succesvolle bedrijven is het leveren van complementaire producten en diensten aan bestaande klanten, maar daarnaast het actief aan de slag zijn met het vinden van nieuwe klanten, en hier uw producten en communicatie op afstemmen.

Voor ondernemingen is dit een belangrijke pijler om je bedrijf succesvol te maken.

Nadat je aandacht en interesse hebt van potentiële klanten is het belangrijk dat je vertrouwen opbouwt. In deze onzekere wereld, waar veel niet is wat het lijkt, en mensen regelmatig bedrogen worden is het zaak om deze mensen vertrouwen en zekerheid te geven.

“Mensen zullen alleen met je samenwerken als je hun vertrouwen kunt winnen en hun vertrouwen niet schaadt. Pas dan zijn ze bereid geld uit te geven aan jouw diensten en producten”.

Bestaande klanten, die dus al eerder bij jouw onderneming hebben gekocht, hebben al een bepaalde mate van vertrouwen in jou en/of jouw bedrijf. Het is nu zaak om dit vertrouwen vast te houden en de relatie met hen verder uit te bouwen.

Als onderneming dien je te leveren wat je beloofd en er alles aan te doen dat de klant tevreden is en tevreden blijft. Wanneer klanten goed bediend worden en ervaren dat u een ideale partner bent om mee samen te werken zullen zij jouw bedrijf ook gaan aanbevelen.

Dus naast dat je makkelijker kunt verkopen aan de klanten waarmee je al een vertrouwensband hebt opgebouwd, kunnen deze klanten een belangrijke rol spelen in het verkopen aan nieuwe klanten. Als fan van jouw bedrijf zijn zij de meest effectieve marketingtool die je je maar kunt wensen.

Samengevat:
Aan de ene kant heb je de marketing die gericht is op het binnenhalen van nieuwe klanten, en aan de andere kant heb je de marketing die gericht is op het tevreden houden van jouw bestaande klanten en hen voorzien van steeds weer nieuwe relevante producten en diensten, waardoor zij blijven kopen.

Twee kanalen die beide om een eigen aanpak vragen. Ook de producten/diensten die je in deze twee verschillende marketing strategieën aanbiedt zijn onderscheidend.

Je creëert dus een producten/diensten lijn, met onderscheid tussen je nieuw te werven klanten en de producten/diensten voor vervolgverkopen. Om hierin effectief te zijn die je creativiteit en fantasie als je bondgenoten te gebruiken.

Wanneer je geen of onvoldoende geschikte producten en/of diensten hebt, verzin ze, ontwerp ze, maak ze!

Wees innovatief, zoek uit hoe het probleem van de klant nog beter verholpen kan worden, wees fantasierijk en anticipeer op de toekomstige behoefte van je klant.

Kijk goed naar wat jouw klanten willen en hoe je ze hierin kan ondersteunen. Als je nu goed nadenkt en dit uitwerkt, dan kan je actief aan de slag met succesvol(ler) ondernemen.

In mijn programma werken we actief aan het opzetten van de beide kanten van de marketing strategie, dus voor zowel de bestaande als de nieuwe klanten.

Daarnaast hebben we tools voor het effectief en snel maximaliseren van de winst, onder andere door kostenbesparing.

Antoinette

Werk actief aan succesvoller ondernemen. www.identief.nl

Ps. Op donderdag 20 juli 2017 organiseer ik een gratis LIVE webinar Maximaliseer je winst, Hierin leer ik je hoe je direct je winst kunt vergroten en meer kunt verdienen en hoe je succesvoller kunt ondernemen. Meer info en aanmelden kan via: https://identief.nl/webinar-maximaliseer-je-winst/

Wil je hulp bij succesvoller ondernemen, kijk dan eens op www.identief.nl/product2