Wakker liggen als ondernemer

Waar lig jij ‘s-nachts wakker van?

We kennen het allemaal wel.
Zo’n nacht waarin je wakker ligt, aan het draaien bent en je hoofd overuren draait.

Je kunt wakker liggen van mooie plannen en ideeën maar vaker lig je wakker van minder leuke dingen. Die zaken waar we ons zorgen over maken. De problemen waar we tegenaan lopen tijdens het ondernemen.

Hieronder zie je een lijstje van de top 7 problemen waar ondernemers van wakker liggen? En hoeveel (percentage) ondernemers dit zijn die ’s-nachts over deze onderwerpen piekeren.

PROBLEEM                                                PERCENTAGE

  1. Financiële problemen                            60%
  2. Stress en werkdruk                                45%
  3. Ontevreden klanten                                25%
  4. Samenwerkingsverbanden/partners    25%
  5. Juridische geschillen                             15%
  6. Concurrentie                                           10% 
  7. Thuis/privé situatie                                10%

In deze blog zal ik de twee grootste problemen behandelen en probeer ik je handvatten en tips aan te reiken die ervoor kunnen zorgen dat je ’s-nachts niet wakker hoeft te liggen, maar rustig kunt genieten van je welverdiende nachtrust.

1. Financiële problemen

Zoals je hierboven ziet, ligt 60% van de ondernemers ’s-nachts te piekeren over financiële problemen.

Zeker in deze tijd waarin er veel onzekerheid bestaat en sommige ondernemers met enorme beperkingen vanwege de Coronamaatregelen te maken hebben, zorgt dit voor veel onrust en slaapgebrek.

Je financiën zijn de basis van je bedrijf. Als het op dit vlak niet lekker loopt, dus bijvoorbeeld doordat je een gebrek hebt aan omzet, dan kan dit veel kopzorgen geven.

Je bedrijf dient voldoende liquide middelen te hebben om alles draaiende te houden, en jij moet privé hier ook ook van leven. Daarbij moet je steeds nieuwe investeringen doen om verder te komen met je bedrijf. Als het dan moeizaam gaat, dan kunnen dit hele issues worden en kan dit je nachtrust flink verstoren.

Wat kun je doen om er voor te zorgen dat je hier als ondernemer niet meer van wakker hoeft te liggen?

Oplossing:
De oplossing begint met een up-to-date inzicht in je huidige financiële situatie. Wat is je bankrekeningsaldo, wat zijn je vaste en variabele kosten, en wat zijn je inkomsten? Maar ook wat zijn je (belasting-)schulden?
Zorg dat je weet wat er aan omzet nodig is.

De meeste bedrijven hebben geen vaste en stabiele omzet. Afhankelijk van wat er die maand verkocht wordt stijgt of daalt de omzet. Hierdoor varieert de omzet maandelijks.

Om financieel rust te houden en niet in de problemen te komen is het verstandig om een overzicht te maken van:
– de omzet die de komende periode gehaald moet worden;
– inzicht in de vaste kosten die maandelijks terugkomen (internet, telefonie, huur of hypotheek, personeel etc);
– een overzicht van de flexibele kosten waar je mee te maken hebt/krijgt de komende periode (marketing, investeringen, aanschaf benodigde spullen etc);
– je inkomen wat je maandelijks op wilt nemen.
– de benodigde reserveringen voor het betalen van je belastingen.

Wanneer je omzet te laag is dan dient je focus verlegd te worden naar marketing en verkoop. Maar vaak laten veel ondernemers zich afleiden, en zoeken ze excuses om hier niet mee bezig te gaan. Dus als ondernemer weet je dan wel wat nodig is, maar je doet niet wat je weet.

Focus
Omdat deze focus noodzakelijk is voor je succes, is het super belangrijk dat je echt leert hoe je constant actie onderneemt richting je belangrijkste doelen, en hoe je deze zo snel en slim mogelijk kunt bereiken. In dit geval je omzet verhogen. Wat kun jij doen om direct nieuwe klanten te krijgen? Of meer te verkopen aan je bestaande klanten?

Het probleem met marketing en verkoopactiviteiten is dat deze taken/acties niet naar je toekomen, die moet je plannen en ook echt gaan doen. Maar daar gaat het vaak mis. Veel ondernemers plannen weinig tot niets, en ze laten zich veel afleiden door alles wat er dagelijks op hen afkomt.

Daarbij vertonen veel ondernemers uitstelgedrag op die dingen waar ze tegenop zien. Specialistische ondernemers zijn vaak wel heel goed in hun vak, maar niet in verkoop & marketing. Als ondernemer ben je heel gedreven in je vak, daar ben je goed in en dat doe je graag. Maar als ondernemer is verkoop & marketing, zeker in de eerste fase (de vakman/vakvrouw fase), essentieel om je bedrijf te kunnen laten ontwikkelen en verder te groeien naar de volgende fase in je ondernemerschap, te weten de ondernemersfase.

TIP : Zorg dat je jouw focus verlegt van inhoudelijke kennis naar verkoop & marketing.

 

2. Stress en werkdruk

Welke succesvolle ondernemer je ook neemt (Richard Brandson, Mark Zuckerberg of  Oprah Winfrey), ook hebben zij net als wij allemaal 24 uur in een dag en gemiddeld zes tot acht uur slaap nodig.

Niemand heeft meer tijd, dus het gaat er vooral om wat je met je tijd doet!

Veel mensen gebruiken hun tijd zonder erbij na te denken. In tegenstelling tot succesvolle ondernemers, zij investeren hun tijd in die zaken die hen het meeste rendement opleveren. Denk daar maar eens over na. Dit is een wereld van verschil.

Als ondernemer ben je de hele dag druk met allerlei uiteenlopende acties en projecten. Je vliegt de hele dag van hot naar her, en er wordt de hele dag een beroep op je gedaan. In zijn algemeenheid zorgt dit voor veel stress en werkdruk.

De kunst is om meer te gaan bereiken in minder tijd.
Hiervoor dien je acties te ondernemen die je dichter bij jouw doelen brengt. De Succesversneller-methode helpt je om beter inzicht te krijgen in je belangrijkste doelen, maar ook om de juiste prioriteiten te stellen.

Vanuit een Lange termijn doel (LT), Midden Lange termijn doel (MLT) en een Korte termijn doel (KT) maak je een concrete dagelijkse- en wekelijkse planning en hierdoor krijg je meer inzicht & overzicht en ervaar je meer rust.

Belangrijk is dat je tevens onderscheid maakt tussen belangrijk/onbelangrijk en dringend/niet dringend.

Dringende zaken zijn niet altijd belangrijk! De kunst is om bezig te zijn met die acties en projecten die WEL belangrijk zijn maar NIET dringend. Hieraan dien je minimaal 80% van je tijd moeten besteden.

Maak ook een onderscheid tussen acties die je nu moet en wilt doen, die bijdragen aan het realiseren van je doelen, en acties die je misschien ooit (in de toekomst) wilt doen. Plaats deze laatste groep acties op een aparte ideeën lijst omdat je hier nu niet mee bezig gaat, dit geeft je veel rust.

 

TIP : Bepaal welke acties/projecten belangrijk (niet dringend) zijn om je doelen te bereiken. Besteedt hier 80% van je tijd aan!

Veel succes.

Antoinette

 

Ps. Hulp nodig?

Onze belemmerende gedachtes kunnen onszelf enorm tegenhouden.
Als je dit ervaart, en hier vaker tegen aanloopt dan is het noodzaak dat je dit gaat doorbreken. Hiervoor heb je iemand nodig die buiten je eigen gedachtes om jou kan motiveren en in juiste actiestand kan zetten.

Iemand die je wijst op jouw belemmeringen en die je snel helpt om deze te doorbreken.
Die je helpt om precies met datgene aan de slag te gaan waardoor je op de snelste en slimste manier je doelen gaat bereiken.

Mocht jij behoefte hebben aan zo’n persoonlijke stok achter de deur dan help ik je graag.

Je krijgt persoonlijke en professionele begeleiding. Je gaat actief aan de slag met het krijgen van focus en rust en het realiseren van je belangrijkste levens- en bedrijfsdoelen.

Weten wat dit inhoudt? Hoe dit werkt en wat hiervan de kosten zijn? Plan dan jouw focussessie (gratis en vrijblijvend) en krijg tevens 3 focus tips waar je direct me aan de slag kunt.

https://calendly.com/identief/

Klik hier voor het inplannen van jouw persoonlijke focussessie

 

Antoinette Nunes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *