Focus en de invloed op je winst

Waarom heb ik het altijd over focus? Waarom is dit zo belangrijk? Heeft focus invloed op de winst? Wat is focus eigenlijk precies?
Heel veel vragen die ik in deze bijdrage zal beantwoorden.
Volgens het Van Dale woordenboek betekent focus het volgende:
fo·cus (de/het; m en o; meervoud: focussen)
1brandpunt
2het zich concentreren op één bepaald punt: de focus leggen op … zich geheel richten op …
fo·cus·sen (focuste, heeft gefocust)
1concentreren: focussen op zijn taak zich richten op; zich focussen op een oplossing
Wanneer je inzoomt op Focus en haar betekenis, dan blijkt dus dat dit alles te maken heeft met waar jij jouw aandacht op richt. Waar jij je op concentreert om bijvoorbeeld een hogere winst te bereiken.
Waar jij je op focust wordt je werkelijkheid.
Je hebt ook vast wel eens ervaren dat als je een nieuwe auto wilt gaan kopen, bijvoorbeeld een zwarte mini, en dan lijkt het of er ineens heel veel zwarte mini’s rijden. Je hoofd is bezig met het beeld van een zwarte mini, je denkt er veel aan en ziet het al voor je dat je zo’n auto zelf hebt en rijdt. Je laat je informeren over de mogelijkheden en kosten en je ziet het al helemaal voor  je. Je aandacht is vooral gericht op de zwarte mini en dus zie je nu veel zwarte mini’s rijden. Deze zwarte mini’s reden er voorheen ook al, alleen toen vielen ze jou niet op omdat je er niet mee bezig was. Je had er geen focus op.
Zo werkt het dus met alles.
Focus voor een hogere winst
Als jij een hogere winst wilt bereiken, dan is het dus belangrijk dat je daar focus op krijgt. Dat je volledig je aandacht richt op het verkrijgen van deze hogere winst. Je zult het voor je moeten zien en het kunnen voelen. Je focus dient er volledig op gericht te zijn en je dient er in te geloven. En je dient te onderzoeken wat effectief werkt aan tools & kennis om je winst te verhogen. 
Dan pas is het mogelijk om de kansen te zien die voorbij komen, en dit doel ook daadwerkelijk te realiseren.
In de dagelijkse praktijk willen veel ondernemers meer bereiken maar worden zij opgeslokt door de waan van de dag. Hierdoor doen ze van alles een beetje en bereiken ze niet datgene wat ze echt graag willen bereiken.
Laat ik het uitleggen aan de hand van een voorbeeld. Stel je wilt in 2020 je omzet (en liever nog je winst) wilt verdubbelen. Als je echt al meer doet dan de meeste ondernemers, dan schrijf je het bedrag op wat deze gewenste omzet (en winst) van 2020 moet worden. Je hebt nu een vrij concreet beeld van wat je wilt bereiken, maar waarom lukt het dan toch vaak niet om dit ook echt te realiseren.
Dit komt omdat je stapt in de valkuil van afleiding, gewoontegedrag, keuzestress en het niet doen van wat je moet doen om dit doel te bereiken. 
Je aandacht is verveeld over allerlei taken en projecten die je hebt en je weet niet hoe je het allemaal geregeld moet krijgen. Hierdoor doe je alles een beetje, maar niets zonder echte scherpe focus en bereik je niet wat je wilt bereiken.
Zo simpel is het dus.
Je dagelijkse handelen is niet in lijn met je jaardoel. Zoals in dit voorbeeld je omzet van 2019 in 2020 verdubbelen.
Je werkt re-actief en laat de situatie en alles wat op je afkomt, je dag bepalen. Helaas heb je dus onvoldoende focus op datgene wat je wilt bereiken, in dit geval dus je omzet (winst) verdubbelen.
Wat je tegenhoudt.
In de ochtend open je jouw computer/laptop of telefoon en start je met het beantwoorden van alle e-mails. Daarnaast check je jouw social media en kijk je ook nog even naar het laatste nieuws op verschillende nieuwsapps. Denk je dat je dan nog focus hebt op je eigen doel en plan?
Nee dus! Je zult hier echt anders mee moeten omgaan.
Om je doelen te bereiken heb je scherpe focus nodig! Alleen dan kun je iets wat echt belangrijk is ook daadwerkelijk bereiken. Je zult hier dan op constante basis mee aan de slag dienen te gaan zonder dat je steeds afgeleid bent.
Het gevaar van het opgeslokt worden door de waan van de dag ligt iedere dag op de loer. Het is daarom belangrijk dat je een planning maakt die aansluit bij je doel, in dit geval je omzet verdubbelen, en hier ook daadwerkelijk iedere dag actie op onderneemt.
Maar dit gebeurt niet. Ongemerkt laat jij je toch weer leiden door alles wat er dagelijks op je afkomt. Hier reageer jij op en aan het einde van de dag vraag je jezelf af: “Wat heb ik vandaag eigenlijk allemaal gedaan?”.
De ommekeer
Naast dat het heel belangrijk is om goed te weten welke kennis en tools je kunt gebruiken om niet langer afgeleid te worden door je e-mails, is het noodzakelijk dat je focus krijgt op je eigen plan en doelen. Daarbij is het erg belangrijk dat je heel goed grip krijgt op je eigen gedrag. Ons gedrag is voor 95 tot 99% automatisch, dus daar dien je eerst bewust van te worden.
Om je hierbij te helpen kun je mijn gratis stappenplan downloaden waarmee je een effectieve werkende weekplanning kunt maken. GRATIS DOWNLOAD
Er dient dus gewerkt te worden aan je praktische vaardigheden (rationeel) maar ook aan je emotionele vaardigheden. Je dient de baas te worden over je gevoel en daarna ga je dit beter gaat inzetten zodat je dagelijks doet wat je moet doen om zo je omzetdoel van 2020 te bereiken. Met dit stappenplan werk je dit eenvoudig uit.
Ik help je graag hoe je anders met e-mail kunt omgaan, hoe je betere focus krijgt en motivatie krijgt zodat je constant in actie komt in lijn met je verlangens doelen en geen spijt krijgt van de dingen die je niet gedaan hebt.
Wanneer je op constante basis werkt aan je doelen en het juiste succesvolle gedrag,  ontwikkel je nieuw gewoontegedrag. Hoe mooi is dat?
Tenslotte wil ik je nog meegeven dat multitasking dodelijk is voor het behalen van fantastische resultaten. Kies voor focus op het allerbelangrijkste, dit betekent dat je met met 1 ding bezig bent en hier volledig je aandacht op richt. Want dit wordt je werkelijkheid en zorgt voor jouw gewenste succes!
Antoinette
Antoinette Nunes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *