Start met een business MRI en ontgrendel het potentieel van je bedrijf!
Als ondernemer ben je altijd bezig met het streven naar een succesvolle bedrijfsvoering. Het draait om het aantrekken en behouden van klanten, het optimaliseren van processen en het voortdurend verbeteren van je producten of diensten. Maar hoe weet je nu welke stappen je het beste kunt zetten? Hoe kun je de knelpunten in je bedrijfsprocessen identificeren en een cultuur van voortdurende verbetering creëren? Hoe zorg je ervoor dat je geen symptomen bestrijdt, maar je bedrijf vanuit de oorzaak van het probleem vooruit helpt? Waar liggen de grootste kansen voor jouw bedrijf?
In deze blog wil ik je inzicht geven op de antwoorden op deze vragen. Ik wil je graag meenemen in de wereld van bedrijfsanalyse en je laten zien hoe een business MRI van jouw bedrijf je kan helpen om het volledige potentieel van jouw onderneming te benutten.
Wat is een Business MRI?
Een business MRI is als een röntgenfoto voor je organisatie. Het richt zich op de interne aspecten van je bedrijf en identificeert zowel sterke als zwakke punten die direct door het bedrijf kunnen worden beïnvloed. Dit is anders dan een externe analyse, waarbij factoren buiten de invloedssfeer van het bedrijf liggen. Samen vormen deze interne en externe analyses de basis voor de welbekende SWOT-analyse, die de strategische koers van een organisatie bepaalt.
Het verbeteren van bedrijfsprocessen zou een integraal onderdeel moeten zijn van elke organisatie, maar niet iedereen weet waar te beginnen of heeft de middelen om dit te realiseren. Dit is waar de business MRI oftewel de bedrijfsscan van pas komt. Onze deskundige consultants voeren een operationele Quick Scan uit, waardoor jouw team direct aan de slag kan om verbeteringen door te voeren, en er draagvlak wordt gecreëerd.
Voor wie is een MRI-bedrijfsscan?
De MRI-bedrijfsscan is speciaal ontworpen voor bedrijven die willen verbeteren, maar worstelen met het herkennen van de exacte knelpunten die de oorzaak zijn voor verder groei en/of verbetering.
Als bijvoorbeeld een salesteam onvoldoende presteert ligt dat dan aan de verkoopskills van dit salesteam, aan de hoeveelheid aanvragen die binnenkomen, hebben ze wel focus op de juiste doelgroep, werken ze met duidelijke doelen en weten ze wel wat verwacht wordt, worden de leads wel goed opgevolgd of wat is de oorzaak dat er onvoldoende gepresteerd wordt. Door het inzetten van de MRI bedrijfsscan krijg je een duidelijke diagnose en dus antwoord waar je mee aan de slag kunt. Je kunt inzicht en antwoord krijgen op allerlei belangrijke vragen, zoals :
- Waar moet je beginnen als je wilt optimaliseren?
- Hoe voorkom je dat je veel geld investeert in verbetertrajecten, cursussen of marketingcampagnes zonder echte resultaten?
- Hoe breng je al je processen en activiteiten in kaart?
- Hoe ontdek je de echte knelpunten in een proces?
- Hoe bepaal je de juiste prioriteiten?
- Weet je precies wie jouw meest waardevolle klant is en hoe je deze het beste kunt bedienen?
- Hoe maak je ‘continu verbeteren’ een integraal onderdeel van je organisatie?
De Business MRI biedt antwoorden op deze vragen en de bijbehorende uitdagingen.
Een kijkje in de keuken
Maar hoe verloopt zo’n business MRI eigenlijk?
Het begint met een kick-off bijeenkomst waarin we beginnen met een grondige inventarisatie. In een kleine 2 uurtjes is het exacte stappenplan duidelijk. Hebben we gezamenlijk de belangrijkste onderzoeksvraag gedefinieerd. Hebben we de onderzoeksteams samengesteld en kunnen we door naar de volgende stap. Deze volgende stap is het aanleveren van wat data waarna wij starten met de uitgebreide analyse. Hier nemen we ongeveer 3 weken de tijd voor. Daarna kunnen we al snel de resultaten presenteren. Tijdens de presentatie krijg je aan de hand van heldere visuals alles uitgelegd, inclusief aanbevelingen en een op maat gemaakt advies om het maximale uit je bedrijf te halen. Dit is slechts een voorbeeld van hoe de aanpak eruit kan zien, want het proces is altijd taylor made. We passen het proces en de scan aan op de behoeften van jouw organisatie.
Praktijkvoorbeeld
Laten we eens kijken naar Lentjes B.V., een internationale speler in innovatieve tuinbouwoplossingen. Ze zijn gespecialiseerd in watertechniek, elektrotechniek en automatisering en hebben de afgelopen jaren een aanzienlijke groei doorgemaakt. Echter door de groei hebben ze te maken met toenemende kosten. Dit heeft vele oorzaken. Eén van de oorzaken is dat het bedrijf onduidelijke werkprocessen heeft die leiden tot onnodige vertragingen en verwarring.
Het was hoog tijd om de efficiëntie te verbeteren en het continu verbeteren te omarmen. Naar aanleiding van de Business MRI konden we 4 duidelijke doelstellingen formuleren voor een effectief verbetertraject:
- Duidelijke, stabiele en geoptimaliseerde werkprocessen realiseren.
- Continu verbeteren als vast onderdeel van het dagelijkse werk implementeren.
- Doorlooptijden en faalkosten verminderen.
- De productiviteit verhogen.
Direct na de presentatie van de resultaten konden ze aan de slag met deze doelstellingen. Op die manier konden ze heel snel de kosten verlagen en nam de winst aanzienlijk toe.
Wat kun jij nu doen om hier mee aan de slag te gaan?
Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over hoe deze business MRI jouw organisatie kan helpen groeien en excelleren?
Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Je kunt ons bellen op 085-0607307 of mailen naar info@identief.nl.
Samen kunnen we starten met de business MRI voor een efficiëntere, succesvolle toekomst van jouw bedrijf. De bedrijfsscan is de sleutel tot het ontdekken van het verborgen potentieel van je onderneming en het boeken van vooruitgang. Het begint allemaal met jouw keuze. Ik weet dat het mogelijk is! Ik kijk ernaar uit om binnenkort met je te spreken.
mr. Antoinette Nunes