Hoe je in 6 stappen effectiever kunt ondernemen

De meeste kleine MKB-ers (en ZZP-ers) zijn een soort alleskunners, een soort 1001 dingen doekje.
Hij of zij doet alles alleen in zijn of haar onderneming en vaak ook nog alles door elkaar.

Dit is niet effectief, maar hoe verander je dit?

De eerste stap is dat je duidelijk een helder doel voor ogen moet hebben.
Dat klinkt vaak als belemmerend, als moeten, maar als je dit goed doet vanuit jouw talent, kennis en kunde, dan is dit een bijzonder prettige wegwijzer. En het is een zeer effectief middel om meer focus te krijgen en effectiever te gaan ondernemen.

Als het goed is ga je hierdoor ook meer doen waar jij echt goed in bent en wat je leuk vindt.
Bijvoorbeeld het geven van workshops, het coachen van klanten of het maken van een bepaald product, etc. in plaats van bijvoorbeeld je website onderhouden of de boekhouding doen wat niet jouw ‘vak’ is.

Om effectief te kunnen ondernemen heb ik hieronder 6 stappen neergezet die je helpen om effectiever te ondernemen.

Stap 1: Identiteit, Je start met het goed onderzoeken wie jij bent en waar jij goed in bent. Daarna doe je dit ook voor jouw bedrijf. We starten altijd vanuit de ondernemer omdat je een kritische succesfactor bent van jouw bedrijf.

Wat doe jij graag? Waartoe ben je opgeleid? Waarmee wil je van betekenis zijn? Allemaal vragen die je dichter bij jouw kennis, talent en kunde kunnen brengen.
Past datgene wat jij wilt doen, waar jij goed in bent ook bij jouw bedrijf? Waar staat jouw bedrijf voor? Is datgene wat jouw bedrijf aanbiedt, iets wat naadloos aansluit bij wie jij bent?

Dit is de eerste essentiële stap.
Om effectief en succesvol te ondernemen, dien je goed te weten wie jij bent en wat je wilt en waar jij en jouw bedrijf voor staan.
Een helder beeld van wie jij bent en wat de missie/visie is van jouw onderneming is de basis om te starten met het doelen stellen. Anders ga je wellicht iets doen wat niet bij je past, en waar jij niet echt gelukkig van wordt. Dit houd je niet lang vol en zorgt er vaak voor dat je snel bent afgeleid. Tja….. en dit leidt dan weer tot gedrag wat niet effectief is. Je bent niet gemotiveerd en je zult je doelen ook niet gaan bereiken.

Je eerste stap is dus gedegen onderzoek doen naar wie jij bent en wat jij wilt doen, als ook het hebben van heldere missie en visie van je bedrijf.

Stap 2: Doelen stellen. Je hebt een stip op de horizon nodig.
Waar wil jij over 5 tot 8 jaar staan. Van daaruit ga je jouw jaar- en maand- en weekdoelen uitwerken.
Vanzelfsprekend dienen jouw doelen SMART geformuleerd te worden.
Wees zo concreet mogelijk, want dat maakt het realistischer voor je. Je moet het echt kunnen zien, voelen en ervaren als je erover nadenkt.

Stap 3: Je waarom. Als je weet wat je wilt bereiken, is het belangrijk om bij jezelf te rade te gaan WAAROM je dit wilt bereiken. Dit geeft diepgang.
Je gaat nadenken over je verlangens, waarom wil ik dit eigenlijk bereiken?
Als ik dit resultaat bereik wat betekent dat dan voor me.
Dit geeft inzicht in jouw motivatie die nodig is om door te zetten als het even tegenzit. Als je het even niet meer weet.
Zog dus dat je heel helder voor ogen hebt waarom je dit doel nastreeft, en hoe dit voelt.

Stap 4: Strategie en plan maken: Wanneer je weet wat je wilt bereiken en waarom is het tijd voor je strategie en stappenplan. Hoe jij jouw doelen gaat bereiken.
Je werkt aan maximaal 3 doelen per week.
Per doel werk je uit wat je daarvoor nodig hebt én wanneer je dat gaat doen.
Dat plan werk je uit van een jaar naar een kwartaal, naar een maand naar een week en zelfs naar een dag.
Zo ontwikkel je een helder stappenplan voor het succes van jouw onderneming en word je een zeer effectieve ondernemer.

Het lijkt veel maar alleen door je doelen in kleine stukjes op te delen is het mogelijk om echt effectief ondernemen.
Je leert focus te krijgen op wat echt belangrijk voor je is en je tijd te managen.
Je leert JA te zeggen tegen die dingen die voor jou ontzettend belangrijk zijn. En ook nee te zeggen tegen die dingen waar jij niet goed in bent, die je niet leuk vindt en/of die je liever niet wilt doen omdat je je wilt richten op jouw doelen. Je gaat anderen inschakelen voor die dingen waar je niet goed in bent, die je niet leuk vindt of die je niet weet!

En dan is het tijd voor:

Stap 5: Actie! Als je alles hebt uitgewerkt is het tijd om echt in actie te komen.
Je gaat nu je plannen realiseren.
De praktijk blijkt nogal eens weerbarstig te zijn en niet alles loopt zoals jij vooraf gehoopt en voorgesteld had. Daarom is het belangrijk dat je een stok achter de deur hebt.
Een professional die je met kennis, kunde, motivatie en coaching ondersteunt om door te gaan als het tegenzit Je dient steeds weer geïnspireerd en gemotiveerd te worden om je doelen na te streven en prachtige resultaten te gaan bereiken.

Stap 6: Reflectie. Terugblik op wat je gedaan is de laatste stap in dit proces en ook belangrijk.
Kijk wat er beter kan. Zit je nog wel op de goede weg? Soms dien je jouw plan wat bij te stellen.
Deze stap wordt vaak vergeten, terwijl die echt essentieel is. Hier liggen je kansen om aan te scherpen, beter te worden en sneller te groeien. Vaak blijven we hangen in stap 5.

Het lijkt zo gedaan, maar helaas dit kost tijd, aandacht en vraagt om het maken van bewuste keuzes. Het stellen van doelen, het krijgen van focus, het hebben van een strategie en een duidelijk stappenplan, kost vooral in het begin wat meer tijd en energie.

Vaak is het moeilijk om als ondernemer hier tijd voor vrij te maken, daarom kan het enorm helpen als je hierbij geholpen wordt.
Je vaste dagen hebt wanneer je hier mee bezig bent, dit wekelijks ingepland hebt en hier ook in ondersteund wordt.
Ik garandeer je dat als je dit serieus oppakt, je veel meer overzicht krijgt, helder focus ontwikkelt, betere resultaten behaalt en meer tijd en energie krijgt.
Je gaat gewoon succesvoller zijn en meer genieten. Kies bewust voor zo’n proces als je effectiever wilt ondernemen en jouw bedrijf wilt laten groeien.

Wil jij dit ook klik dan hier voor de RDA-methode. Ik geef je 100% tevredenheidsgarantie (niet goed geld terug).

Antoinette Nunes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *