Alle blogs

Hoe krijg je meer structuur in je bedrijf?

Hoe krijg je meer structuur in je bedrijf?

Hoe gaat het met je? “Ja goed hoor, maar wel druk, druk, druk…. Af en toe weet ik gewoon niet waar ik de tijd vandaan moet halen om alles te kunnen doen. Ik ren me een slag in de rondte. Het bedrijf is ontzettend druk en slurpt me soms helemaal op”.

Goh… hoe herkenbaar is dat? Ik zie het dagelijks in mijn praktijk. Mensen die van het een naar het ander hollen. Die de hele dag geleid worden door alle impulsen die op ze af komen en hierdoor niet doen wat ze eigenlijk willen doen. Ze werken keihard maar echt het gevoel van controle en overzicht hebben ze niet. Leer in deze blog hoe je meer structuur krijgt in je bedrijf.

Ben jij onmisbaar in je eigen bedrijf?

Je bedrijf draait goed, maar eigenlijk is alles afhankelijk van jou. Zodra jij even uitvalt – door ziekte, vakantie of wat dan ook – holt alles achteruit. Je bent een slaaf geworden van je eigen bedrijf. Dat wil toch niemand?

Lees ook: Hoe je in 6 stappen effectiever kunt ondernemen

Wat gaat er dan mis?

“Nee, maar wat doe ik dan fout?” Je hebt geen goede structuur van werken. Je bent niet bezig met het allerbelangrijkste doel en je hebt geen goede planning. Hierdoor wordt je steeds getriggerd door van alles wat er op een dag op je af komt. Zonder overzicht en zonder de juiste handvatten weet je niet hoe je het tij kunt keren.

Lees ook: 3 tips om overzicht en rust te krijgen

“Maar ik heb geen geld voor extra personeel…”

Tja… ik zie je denken: “De rekeningen moeten toch betaald worden en ik verdien ook weer niet zoveel dat ik overal maar mensen voor kan aannemen”. Ik snap dat. En fijn dat ik je nu spreek, want het kan écht anders.

Wat moet je dan wél doen voor meer structuur?

Als jij leert je bedrijf en je werk anders te structureren, dan is het mogelijk om veel meer te bereiken in minder tijd. Ik heb een methode ontwikkeld (de RDA-planningsmethode) waarbij je dit probleem echt kunt oplossen. Volgens een artikel van Slack kunnen het stroomlijnen van communicatiekanalen en het automatiseren van routinetaken bijdragen aan een betere structuur en verhoogde productiviteit binnen een bedrijf.

Je gaat niet alleen overzicht krijgen, weten waar je focus moet liggen en betere resultaten bereiken – je gaat ook meer ontspannen zijn en genieten van het ondernemen. Het is jouw keuze.

Werkt dat echt, ook voor mij?

“Ja, dat klinkt wel heel goed. Denk je dat je mij ook gaat helpen?” Ja, dat weet ik zelfs zeker. En dat doe ik ook heel graag. Er zijn al veel mensen voor je geweest die ik heb kunnen helpen. Ik weet zeker dat dit ook voor jou werkt. En: je loopt geen enkel risico. Ik geloof er zo in, dat ik je zelfs 100% tevredenheidsgarantie geef.

Hoever wil jij gaan voor meer structuur?

Besef goed: als je doorgaat zoals je nu bezig bent, loop je jezelf uiteindelijk voorbij. Je raakt oververmoeid, gestrest en geïrriteerd. Dat leidt uiteindelijk tot burn-outklachten of zelfs depressie. Dat wil je toch niet? Een onderzoek van het Britse wervingsbureau Reed onthult dat 85% van de werknemers symptomen van burn-out en uitputting ervaren als gevolg van werkgerelateerde stress. Dit benadrukt het belang van structuur en planning om dergelijke uitputting te voorkomen.

Lees ook: Waarom jij druk bent en je opgejaagd voelt

Jij wilt genieten van je werk én je leven

“Nee, natuurlijk niet. Ik wil leuk leven en ondernemen en genieten van wat ik doe en wat ik bereik”. Zo is het ook bedoeld. Dus laat het niet zover komen. Blijf je doen wat je altijd al deed? Dan blijf je in cirkeltjes draaien. Je leven gaat aan je voorbij, zonder dat je bereikt wat je écht wilt.

Wacht niet langer – jouw tijd is kostbaar

Je tijd is kostbaar. Wat geweest is, komt nooit meer terug. Dus wacht niet langer en ga aan de slag met wat écht belangrijk is. Want als straks het economisch tij ook nog keert, is de vraag of je het nog redt als ondernemer. Nu is het moment om in actie te komen.

Laat mij je helpen

Plan een gratis kennismakingsgesprek in en zo kan ik jouw persoonlijk advies geven. Je kan ook mijn podcast De Succesversneller volgen via Spotify, Apple Podcasts of YouTube en zo tips ontvangen. Tot slot kan je nu ook mijn boek Drivers Seat bestellen en lezen. Veel succes!

FAQ

  1. Waarom mis ik structuur, terwijl ik zo hard werk?
    Omdat hard werken zonder duidelijke planning en prioriteiten leidt tot drukte, geen richting. Structuur ontstaat niet vanzelf: het begint met overzicht, een helder doel en een planning die daarop afgestemd is.
  2. Hoe weet ik wat écht belangrijk is in mijn bedrijf?
    Door jezelf regelmatig de vraag te stellen: “Wat is het belangrijkste wat ik deze week moet doen om mijn bedrijf verder te brengen?” Gebruik de RDA-methode om je te focussen op Resultaat, Doel en Actie.
  3. Wat als ik geen personeel heb om taken aan over te dragen?
    Structuur gaat niet over meer mensen, maar over beter kiezen en plannen. Door een duidelijke focus, goede weekplanning en strakke taakverdeling kun je efficiënter werken – ook als je (nog) alles zelf doet.
  4. Hoe begin ik met het aanbrengen van structuur?
    Start met een wekelijkse reflectie en planning. Plan vaste blokken in voor strategisch werk, administratie, klantwerk en ontspanning. Vermijd ad-hoc werken door taken te bundelen en tijdsblokken te reserveren.
  5. Wat levert meer structuur mij concreet op?
    Meer rust, overzicht en grip. Je werkt gerichter, maakt betere keuzes, bereikt meer in minder tijd én voorkomt stress of uitval. Het maakt ondernemen weer leuk én duurzaam.